Søk i denne bloggen

mandag 13. desember 2010

Hvordan skrive oppgave.

Å skrive oppgave kan være en smertefull prosess. Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele mine erfaringer med dere, og steg for steg forklare hvordan min prosess for oppgaveskriving er.

1. Smartass-fasen. Varer fra semesterstart og et par uker framover. "Oppgaveskriving er gøy. Så mange spennende temaer å velge mellom! Jeg er supersmart og kommer til å skrive den beste oppgaven som noengang er skrevet i moderne tid".

2. Fornektelsesfasen. Tar over etter smartass-fasen og varer i omtrent en måned. "Det er så deilig å være student og bestemme selv når man skal jobbe. Har jo et haaaav med tid, men får vel starte på oppgaven i morgen. Jepp, i morgen den dag!".

3. Forvirringsfasen. Varer til omtrent to uker før oppgaven skal leveres inn. "Oppgave? Hva skriver jeg om? Hvem er jeg? Hva med dette? Titta, en banan!".

4. Desperasjonsfasen. Varer fram til et par dager før innlevering. "Jeg blir aldri ferdig! Jeg er dum! Hva står det der? Jeg skjønner ingenting! Hva er APA-stil igjen? Mamma, kan jeg flytte hjem?".

5. Aksepteringsfasen. De siste timene før innlevering. "Bli ferdig, bli ferdig, bli ferdig. Ikke så farlig om det blir så bra, bare bli ferdig".

6. "Hvor ble det av elefanten jeg gikk rundt og bar på"-fasen. Etter levering. "Så flink jeg er. Jeg fortjener tusen liter vin. Egentlig er det jo ganske gøy å skrive oppgave. Lærerikt og moro!".

Følger dere denne oppskriften garanterer jeg dere en følelsesmessig heisatur dere sent vil glemme. Eller, dere vil ikke glemme den før til neste semester, og da er det tid for samme regle igjen. Hurra for studentlivet!

6 kommentarer:

Anniken sa...

Dette synes jeg var morsomt, interessant og kult. Så jeg krysset av på alt sammen.

Grusomme Marit sa...

Ruske meg, det er ikke hverdagskost! :D

Blogg, sa folk. sa...

Hahah, kjenner meg sånn igjen! Sitter faktisk og ser på diverse blogger nå fordi jeg har en oppgave som skal inn i morgen:P

Grusomme Marit sa...

Så bra! Viktig å se på blogger. Særlig min! ;) Lykke til med aksepteringsfasen. Det er da det skjer.

Hufsa sa...

Hahaha, høres kjent ut det der! Du kan jo legge til et siste alternativt punkt da. Når du skal levere inn oppgaven og tror det er onsdag når det faktisk er torsdag:P Been there, done that. Resultatet ble en blanding av hjerteinfarkt, epilepsi anfall og sinnsforvirrede hysterisk latter:P

Grusomme Marit sa...

Haha, den er lei. Men hysterisk latter er vel bedre enn hysterisk gråt, tross alt.